Dopravní program Nymburk 2022

04. 09. 2022 07:07

Řešení dopravní problematiky je potřeba pojmout systematicky a komplexně.

O dopravní prostor se dělí řidiči, cyklisté, chodci i cestující veřejnou dopravou. V každém projektu, ale i v každém jednotlivém opatření je proto při zohlednění primární funkce daného prostoru či ulice na tuto skutečnost myslet. Zároveň nesmí být jednotlivé projekty řešeny odtažitě od dopadů do širších a navazujících dopravních vztahů.

1. Zřízení odboru dopravy a zlepšíme činnost komise pro dopravu
V Nymburce dnes zcela chybí odbor dopravy, který by se plnohodnotně zabýval dopravní problematikou. Problematika dopravy je dnes roztříštěna pod 3 odbory (odbor správy městského majetku, odbor správních činností a odbor výstavby) Z toho plyne zanedbanost dopravní infrastruktury, nekvalitní řešení jak automobilové, tak cyklistické, pěší a autobusové dopravy, a důsledkem jsou opakované dopravní komplikace.
Zřídíme na městském úřadě odbor dopravy a ve výběrovém řízení nalezneme kvalitní a odborné vedení, které bude dopravní agendy zajišťovat. Také zlepšíme činnost komise pro dopravu, která bude tuto problematiku hlídat z pozice politického vedení města a bude řešit dopravu komplexně a ne primárně jen dopravní značení, tak jak tomu je dnes.
Úkolem odboru bude koordinace dopravy a dopravních staveb, součinnost při správě a opravách infrastruktury, úzká spolupráce s KSÚS a ŘSD, potažmo s ŘVC v případě vodní cesty. Před realizací jakékoliv stavby jiných investorů také musí být zajištěna důkladná pasportizace komunikací použitých pro stavební techniku. Odbor zajistí také důkladné informování veřejnosti o budoucím dění v dopravě po městě.

2. Zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu po městě
Dokončíme projekty na opatření pro cyklodopravu, které 4 roky leží bez jediné realizace. Pohyb na kole po městě musí být maximálně bezpečný, a to ze všech sídelních lokalit, zejména k nádraží, školám, úřadům, obchodním centrům, sportovištím atd. Na více vytížených místech zajistíme dostatečný počet stojanů pro kola.

3. Zefektivnění veřejné dopravy
Kvalitní veřejná doprava musí být vzájemně propojená a řešena jednotným tarifem. Velký posun se podařil integrací do systému PID. I nadále však v Nymburce a okolí existují rezervy pro zlepšení. Autobusové linky musí být řešeny efektivně tak aby jednak nabídly rychlé spojení z okolních obcí a jednotlivých částí města s železniční dopravou a zároveň byly samostatně řešeny vnitroměstská potřeby spojení jednotlivých částí města se školami, zdravotnickými zařízeními, obchody a průmyslovými zónami. Proto provedeme důkladné vyhodnocení současného stavu a ve spolupráci s organizátorem dopravy, společností IDSK, provedeme optimalizaci autobusové dopravy, tak aby lidé z okolních obcí a okrajových částí města byli motivování k využívání autobusů místo aut.

4. Revize stavu všech komunikací a mostů ve správě města a prioritizace oprav
Město musí mít podrobný přehled o všech komunikacích ve svém vlastnictví a o jejich technickém stavu. Nemůžeme dopustit další nepříjemná překvapení, jakým bylo uzavření lávky přes Labe. Po revizi stavu všech mostů, komunikací a související infrastruktury zpracujeme koncepci, na základě které budou určeny priority oprav. Tato koncepce i seznam projektů budou veřejnými dokumenty, a tak občané i v budoucnu budou moci kontrolovat, zda je infrastruktura udržována podle skutečné potřeby a zda nejsou některé opravy bezdůvodně odkládány.

5. Chytré a moderní řešení problémů s parkováním
Konec kroužení autem po ulicích při hledání parkovacího místa, a také zbytečnému hledání automatu, tisknutí lístků a umisťování hodin za sklo. Ny vybraných parkovištích, kde je to technicky možné zavedeme parkovací systém, který automaticky vyhodnotí počet volných parkovacích míst a řidič tuto informaci zjistí na příjezdových komunikacích. Zavedeme mobilní aplikaci, která snadno pozná, kdy vozidlo na parkovací místo přijelo a zda má tedy nárok na krátkodobé parkování zdarma. Rovněž zavedeme systém, který automaticky upozorní na parkující vozidlo bez zaplacení, čímž bude zajištěn spravedlivý výběr parkovného.
Samostatně je třeba řešit parkování u nádraží. Zde je z dlouhodobého hlediska zapotřebí realizace vhodného uspořádání přednádražního prostoru včetně stavby záchytného parkoviště. Do té doby zajistíme zveřejnění informace o počtu volných míst na stávajícím místě pro parkování, abychom zjednodušili situaci zejména v době ranní špičky.

6. Zajištění bezbariérového pohybu chodců a vozíčkářů
Bezbariérové úpravy slouží nejen vozíčkářům, ale i rodičům s kočárky a nevidomým a slabozrakým osobám. Proto je potřeba řešit úpravy komplexně a správně. Například při opravě vozovky v Okružní ulici mohla být zároveň snížena obruba na přechodu u polikliniky. Také nestačí pouhé snížení obrub bez hmatových prvků, tak jak bylo provedeno v ulicích Pražská a Zbožská. Zajistíme realizaci opatření pro zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech přes páteřní komunikace

7. Revize a oprava dopravního značení ve městě
Dopravní značení musí být přehledné a srozumitelné. Proto je potřeba opravit nejednoznačné či chybné značení, odstranit značení nadbytečné a doplnit značení chybějící.

8. Druhý most přes Labe
Jsme rádi, že se otázka nového silničního mostu za posledních mnoho let konečně alespoň trochu pohnula dopředu. Byli jsme první, kdo s krajem začal jednat o zařazení stavby do Zásad územního rozvoje Středočeského kraje. I nadále tuto stavbu považujeme pro zklidnění dopravy v centru za důležitou a potřebnou a proto budeme s krajem jednat o zařazení mezi prioritní stavby.